Techniek Pakt – Blended Learning Event 2014

Gisteren ben ik bij Techniek Pakt geweest, hét evenement over technologie in het onderwijs. Zo beloofd de uitnodiging. Een gevarieerd programma van 3 keynote speakers en 3 paralel-sessies wordt er aangeboden.

Opgetogen vertrek ik in alle vroegte naar de High Tech Campus in Eindhoven. Op zoek naar inspiratie bij workshops over “Blended learning: voor wie eigenlijk?”, “Learningbox 3.0” en “Digitaal overleven in het onderwijs”. Daarnaast nog keynote speakers in de personen van Ger Driesen (@gerdriesen), Eric Slaats (@Ericsls) en Suzanne Verdonschot (@suistus). Hierbij kort mijn ervaringen.

Om te beginnen, alle drie de keynote speakers waren gewoon goed. Ger Driesen (trendcatcher) gaf een algemene visie op de trends die eraan komen en hoe die impact gaan hebben op ons leven en dus ook in het onderwijs. Uiteindelijk gaan we terecht komen in een blended reality volgens hem waar allerlei (onzichtbare) sensoren ons in de gaten houden en van dienst zullen zijn. Lijkt me heerlijk, alles om het leven makkelijker te maken en daardoor leuker is wat mij betreft welkom.

Eric Slaats (Lector innovatie in onderwijs & ict bij de Fontys Hogeschool) nam me mee naar zijn school en zijn lessen. Fascinerend hoe hij, samen met zijn studenten, de techniek inzet in zijn lessen. Echter hetgeen mij het meest bij blijft zijn zijn uitspraken van studenten over wat ze verwachten van een school:

  1. Inspiratie
  2. Faciliteiten
  3. Structuur

Bovenstaande punten hebben niets met techniek en technologische ontwikkelingen te maken. Deze voorwaarden staan daar dus los van, zorg ervoor dat je dit op orde hebt voordat je op welke manier dan ook les gaat geven. Tenslotte is hij erg uitgesproken over de studenten die echt niet willen. Deze zouden we niet moeten bedienen! Klagen mag maar niet bij mij!

Suzanne Verdonschot (adviseur en onderzoeker bij Kessels en Smit) hield een pleidooi over vernieuwing. Hoe zorg je ervoor dat je de handen op elkaar krijgt. Helaas had ze te weinig tijd en deelde ze met ons 2 inzichten en 3 principes:

Inzicht 1: Vernieuwers lopen altijd vast.
Inzicht 2: Vernieuwen is niet ‘draaien aan een knop’.
3 principes om van idee naar vernieuwing te komen:
– Werk vanuit individuele drijfveren.
– Verleid tot ‘anders kijken’.
– Maak leerruimte – reflectie.
Verder hield zij een vurig pleidooi om te stoppen met praten. Niet helemaal stoppen met praten maar wel het continu geven van feedback en wat dat weer met je doet. Stop met praten en ga het doen! Of te wel aan de slag en dan het liefst met een KSG (Klein Slim Groepje). Bespreek je probleem met twee of drie collega’s, werk samen informeel aan de oplossing in maximaal twee weken tijd.
Tot zover de keynotes, de 3 paralel-sessies ga ik niet stuk voor stuk bespreken, waarom niet? Helaas was het weinig boeiend en niet vernieuwend. Ik heb er helaas geen inspiratie uit kunnen halen. Er werd in alle drie de sessies aangegeven dat het echt anders moet in het onderwijs. Het klaslokaal is in grote lijnen in 100 jaar niet veranderd. Joep Pernot van Learning Solutions was wel de enige die er nog bij zei: “Het concept van klassikaal onderwijs is gewoon een sterk concept.” Dat was tenminste nog een positieve noot. Verder kwam bij mij toch een soort van chagrijn naar boven. Ze wisten me continu het gevoel te geven dat we het nu niet goed doen, maar een echte oplossing kwam er ook niet. Als je niet verder komt dan het opsommen van de mogelijkheden die er zijn maar ze niet actief toegepast laat zien, wat heb ik er dan aan? Als je me als docent gaat vertellen dat studenten diverse leerstijlen hebben (Kolb) hoever onderschat je me dan? Als je benoemt dat docenten, studenten en het bedrijfsleven te weinig weten van de digitale ontwikkelingen en mogelijkheden maar het wederom niet toepast…. dan ben je me kwijt.
Opvallend detail hierbij is ook nog dat we een evenement organiseren over blended learning waarbij vervolgens alle presentaties frontaal met een power-point of prezi gegeven worden. Ook bezoekers van een evenement hebben verschillende leerstijlen.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn verwachtingen te hoog waren. Echter hoe hoger de verwachtingen van de docent, hoe beter een student presteert.
Gelukkig wisten de heren van Petazzie (cabaret op maat) het geheel goed af te sluiten. In mijn ogen legde ze de vinger regelmatig op de zere plek. Knap staaltje cabaret op maat.
Uiteindelijk ging ik toch tevreden naar huis maar als het in het onderwijs nog een wereld te winnen valt, geldt dat zeker ook voor de bedrijven die de paralel-sessies hebben verzorgd.
Zorg ervoor dat je relevant wordt!

2 gedachtes over “Techniek Pakt – Blended Learning Event 2014

  1. Hallo Ralf,

    Bedankt voor je commentaren en inzichten in dit artikel en de vele tweets van gisteren tijdens de bijeenkomst. Hier spreekt duidelijk een gedreven docent! In een van je tweets gebruik je een citaat van mijn: “Het onderwijs moet weer relevant worden”. Jouw commentaar hierop is “het onderwijs is al relevant”. Natuurlijk heb je gelijk met deze opmerking, echter mijn stelling was geplaatst in een bepaalde context en deze valt natuurlijk weg in een tweet van 140 tekens, en die wil ik bij deze nogmaals delen. In mijn presentatie meldde ik dat uit vele onderzoeken blijkt dat de aansluiting tussen het onderwijs en het werkveld verbeterd moet worden. Op zich is dit geen nieuws natuurlijk, en er zijn al vele initiatieven om de aansluiting te verbeteren. Ik meldde ook dat het bedrijfsleven het ten aanzien van het toepassen van digitale technieken het helemaal niet zo goed doet. Bedrijven zeggen zelf dat ze kennis en middelen missen om de digitale agenda uit te voeren. Hier ligt een kans voor het onderwijs. Als het onderwijs in staat is om met goed opgeleide studenten nieuwe kennis het bedrijfsleven binnen te brengen en ontwikkelingen initiëren in plaats van te volgen dan hoeven bedrijven geen bedrijfsscholen meer op te richten om studenten bij te scholen, iets wat nu in vele sectoren de realiteit is. De relevantie van het onderwijs neemt dan exponentieel toe evenals de bijdrage van het onderwijs aan de kenniseconomie. Volgens mij willen we dat allemaal!

    1. Beste Rene,

      Dank je wel voor je compliment en deze terechte aanvulling. We zijn het helemaal met elkaar eens en ik ben blij dat je mijn tweet in een breder perspectief plaatst. Wat ik echter nog wel kwijt wil is dat ik altijd uit ga van het positieve. We zijn relevant maar kunnen nog veel relevanter worden! Op die manier laten we alle mensen die hier aan werken in hun waarde. Ik maak het helaas te vaak mee dat er negatief wordt gesproken over het onderwijs terwijl er zoveel moois gebeurt. Tevens is het zo dat degene die er vaak zijn (ik in dit geval) niet in de positie zijn om dit soort grote veranderingen (die nodig zijn) voor elkaar te krijgen. Draag mij oplossingen aan en ik ga er binnen mijn team mee aan de slag!

      Groet, Ralf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *