Zou het kunnen?

image

Gisteren was de Rotterdamse Onderwijsconferentie 2014 en zoals ik gisteren ook als schreef waren er helaas weinig leraren aanwezig. De ruim 200 aanwezigen waren vooral bestuurders, staffunctionarissen, beleidsmakers, ambtenaren, project managers en wat dies meer zij.

Hoewel ik de opkomst van het aantal leraren wat terleurstellend vond kijk ik wel terug op een mooie en goede conferentie waarin ik met diverse mensen goede gesprekken heb kunnen voeren. Het pleidooi wat Renée van Eijk en ik zelf hebben gehouden werd goed ontvangen.

Tijd, ruimte en vertrouwen hebben leraren nodig en dan kan er volgens ons veel moois ontstaan. De vraag die mij veel gesteld is hoe komen we aan de tijd en ruimte? Tja, daar had ik tot nu toe ook geen antwoord op maar vandaag kreeg ik een idee.

Veel schoolorganisaties, om niet te zeggen alle, geven ieder jaar geld uit aan externe trainers, sprekers, inpirators, coaches enz. enz. Wat nu als we dat een jaar niet doen en het geld wat we daarmee besparen gebruiken om leraren meer tijd en ruimte te geven. Alle leraren? Nee dat niet, in mijn optiek meer tijd en ruimte voor de teacher leaders en Leraren met Lef. Laat deze leraren de rol vervullen van alle externen die tot nu toe binnen kwamen. Misschien niet in hun eigen team (of wel) maar wel binnen de schoolorganisatie. Zet de teacher leaders en Leraren met Lef in om andere teams te inpireren, te helpen, een spiegel voor te houden, coachen en leren.

Volgens mij zijn er vele mogelijkheden binnen de (grote) onderwijsorganisaties die er zijn maar er is durf en vertrouwen voor nodig. Dus geen externe inhuren maar erop vertrouwen dat intern de kennis en kunde ook aanwezig is (en dat is eigenlijk altijd zo). De teacher leaders en Leraren met Lef kunnen hun expertise op de juiste manier inzetten. Zij zullen het zien als een stuk waardering, hun talenten gaan gebruikt worden. Ze kunnen datgene gaan doen waar ze echt goed in zijn en voldoening uit halen. Met de energie en het enthousiasme wat vrij komt zullen ze andere collega’s aansteken. Ze blijven ook makkelijk bereikbaar en werken niet volgens het principe: “uurtje, factuurtje”.

Welke directeuren met durf, durven het aan? Volgend jaar (begrotingen gaan per kalenderjaar toch?) Geen externen inhuren maar het geld wat vrij komt gebruiken om teacher leaders en Leraren met Lef tijd, ruimte en vertrouwen te geven. Ik denk dat je schoolorganisatie er beter van word.

Hieronder (nogmaals) het pleidooi wat we hielden tijdens de Rotterdamse Onderwijsconferentie:

 

3 gedachtes over “Zou het kunnen?

  1. Op onze school organiseren we al 2 jaar geen bijeenkomsten met externen, maar vullen we studiedagen zelf.
    1 uitzondering: Cees van Overveld met groepsplan gedrag.
    Er zij teamtraininingen door LB-leerkrachten verzorgd, workshops Engels door onze native speaker en studiedagen onderwijs ontwerpen door de expertgroep. 6 november is er weer zo’n scholingsdag waarop directie en team met elkaar en van elkaar leren.

  2. Dank voor je reactie Annemarie. Mooi dat je als extern deskundige hier ook mee bezig bent. Binnen het college waar ik werkzaam ben gaan we ermee aan de slag! De eerste stappen worden gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *