Facebook! Maar hoe dan?

List-of-Facebook-Emoticons

Mijn blog “Facebook: Voor, tijdens of na de les?” heeft nogal wat reacties opgeroepen. Vooral op de LinkedIn groep van Kennisnet is een interessante discussie ontstaan. De discussie verdeelt zich eigenlijk over twee onderwerpen:
1. Moet je facebook wel gebruiken?
2. Als je het dan gebruikt, hoe doe je dat dan het beste?

1. Moet je facebook wel gebruiken?
Dit is natuurlijk een persoonlijke en vrije keuze. Niets moet (als we het hebben over sociale media), dus facebook zeker niet. Doe dus datgene wat bij jou en je leerlingen / studenten past. Voor mij als docent op het MBO heeft het echter veel voordelen. Ik ben er dus een groot voorstander van maar ben binnen mijn team wel de enige die het inzet. Als je je er niet goed bij voelt (om welke reden dan ook) doe het dan vooral niet. Zorg er ook ten alle tijden voor dat studenten die het niet gebruiken wel geïnformeerd worden.

2. Als je het dan gebruikt, hoe doe je dat dan het beste?
Over dit onderwerp is veel gezegd binnen de LinkedIn groep van Kennisnet. Om het voor mezelf duidelijk te krijgen zet ik hieronder mijn overwegingen.

Zelf werk ik dus met twee volledig gescheiden facebook profielen. Eén als privé-persoon en één als docent (en we zijn geen vrienden van elkaar). Stef Brans heeft op Het Nieuwe Beroepsonderwijs er een blog over geschreven. Op een groot aantal punten ben ik het helemaal met hem eens, zorg voor een correcte profielfoto en check het account ook regelmatig. Zelf check ik mijn docentenaccount vaker dan mijn privé-account, ik ervaar hierbij geen enkele drempel. Op mijn Iphone staat inderdaad de facebook app, deze gebruik ik privé maar in de browser van mijn telefoon staat facebook ingelogd als docent. De mobiele pagina komt bijna volledig overeen met de app dus alle functionaliteiten zijn aanwezig. Op mijn laptop opent in browser één altijd mijn docent account en in browser twee mijn privé account. Tenslotte krijg je over de meeste meldingen ook een e-mail waardoor je als docent altijd in de gelegenheid bent om snel te reageren. Kies je er toch voor om met één account te werken, bekijk dan dit filmpje van Jorick Scheerens over de instellingen die allemaal mogelijk zijn.

Ook is er gesproken over groepen, volgen en pagina’s. Om te beginnen met volgen, dit is voor mijn studenten een prima optie. Zoals ik al in mijn vorige blog schreef hoeven studenten geen vrienden te worden maar kunnen ze mij ook volgen. Zij zien wel wat ik post maar ik zie niet wat zij posten. Ervaring leert wel dat als je op een goede manier met de informatie die je krijgt omgaat meer studenten vrienden met mij worden dan dat ze mij volgen.

Jorick Scheerens schrijft over de mogelijkheid van het vormen van groepen op facebook. Voor het onderwijs is dit inderdaad een hele mooie optie omdat het een aantal voordelen biedt. Je kan hier een openbare, besloten en zelfs geheime groep starten waarin vervolgens een gevoel van “veiligheid” kan optreden waardoor studenten meer met elkaar en jou delen. Ook ik werk wel met groepen maar dan voornamelijk om bijvoorbeeld informatie met één klas te delen i.p.v. met iedereen. In dit filmpje geeft hij een duidelijke uitleg over hoe het werkt.

Tenslotte dan de mogelijkheid tot het maken van pagina’s. Deze optie is in het leven geroepen voor bedrijven. De afdeling waar ik werk heeft ook een facebookpagina en niet geheel toevallig beheer ik deze. Een facebookpagina is een prachtige optie om je bedrijf / afdeling onder de aandacht te brengen. Het grote nadeel van een pagina voor een docent is naar mijn mening dat het redelijk anoniem is. Je ziet helemaal niets van je volgers terwijl ik als docent en coach juist hiervan gebruik wil maken. Zowel door studenten erop te wijzen dat het misschien niet verstandig is om negatief te posten over hun stagebedrijf als wel om ze te feliciteren met bijvoorbeeld hun verjaardag. Voor de afdeling werkt het heel goed. We posten algemene informatie, nieuwsberichten, foto’s en meer. Dit wordt zowel door studenten als ook ouders gewaardeerd.

Uiteraard moet je je op facebook niet anders gedragen dan je als docent in het echte leven doet. Bespreek met studenten de risico’s van sociale media (data-mining, privacy enz. enz.) ook als je het zelf niet gebruik.

Tenslotte dank ik iedereen die input heeft gegeven en geeft op de discussie. Het geeft mij in ieder geval stof tot nadenken en inzicht in nieuwe mogelijkheden.

Wil je facebook niet gebruiken maar wel andere sociale en nieuwe media? Kijk dan op de site van Ashwin Brouwer, socialmediainhetmbo.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *