Facebook maar nu voor je school

FokSuk Facebook

Twee blogs heb ik geschreven over het gebruik van facebook als docent. Deze kun je hier en hier lezen. Naast het feit dat facebook mogelijkheden biedt voor docenten is het als school (of afdeling) ook goed te gebruiken.

Als je als school op facebook actief wilt worden raad ik altijd aan om voor je school een “pagina” aan te maken. Je bent als organisatie namelijk geen “persoon”. Facebook heeft de optie “pagina’s” speciaal gemaakt voor bedrijven, scholen en organisaties. Een andere mooie bijkomstigheid is dat je op deze manier ook meerdere beheerders aan de pagina kan koppelen zonder dat je wachtwoorden moet uitwisselen. De “rechten” krijgt iemand via zijn profiel.

Wat is er zoal mogelijk met een pagina op facebook voor je school?

  • Bereik je leerlingen snel voor bijvoorbeeld roosterwijzigingen of andere meldingen erop te zetten.
  • Deel foto’s van activiteiten (vraag wel eerst toestemming).
  • Deel nieuws uit de branche waarvoor je opleidt.
  • Deel vacatures voor je oud-leerlingen.
  • Deel bedrijven die op zoek zijn naar stagiaires.
  • Wens leerlingen succes met toetsen en examens (dit kunnen ook toekomstige leerlingen zijn).

Dit zijn maar een paar opties, als je wilt zien hoe wij facebook gebruiken, bezoek dan de pagina van de afdeling Toerisme en LVD. Zoals bij alle sociale media gaat het niet alleen om zenden maar juist om de dialoog. Reageer dus op reacties en vragen, doe dit redelijk snel. Als je beheerder bent van een pagina, zet dan de “Pagina’s” app op je smartphone. Meldingen komen dan direct onder je aandacht zonder dat je je computer hoeft op te starten.

Een facebook pagina maken voor je school doe je misschien in eerste instantie voor je leerlingen, het bereik ervan is echter veel groter. Wij merkten al snel dat ook ouders, bedrijven en toekomstige leerlingen ons gingen volgen. Je facebook pagina wordt zo een aanvulling op alle andere activiteiten waarbij je volgers een indruk krijgen van je school.

Het mooie is ook dat je de pagina makkelijk kan promoten onder je doelgroep. Je kan al voor vijf euro een bericht laten promoten. De targeting mogelijkheden die er zijn zorgen ervoor dat je het bericht onder de aandacht kan brengen van je doelgroep. Je kan onder andere de leeftijd, plaats en interesse invullen. Hierdoor voorkom je dat je bericht bij de “verkeerde” mensen in je timeline komt. Van je pagina worden uitgebreide statistieken bijgehouden door facebook die je kunt raadplegen. Via de statistieken kun je dus ook leren welke berichten “werken” en welke niet.

Plaats niet te veel berichten te snel achter elkaar maar probeer dit te beperken tot 1 à 2 berichten per dag zodat je volgers niet overspoeld worden met informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *