Facebook: Voor, tijdens of na de les?

Maslow nieuw
Gisteren stuurde één van mijn studenten bovenstaande afbeelding via een facebook bericht naar mij toe, met de opmerking: “De nieuwe piramide van Maslow meneer :-)”.

Is het een bijzonder plaatje? Nee, helemaal niet. De piramide van Maslow is algemeen bekend en de toevoeging van Wifi is niet nieuw. Wat maakt dit dan zo leuk? Het feit dat een studente, die ik al sinds januari geen les meer geef, dit plaatje waarschijnlijk ergens op (mobiel) internet tegen komt en de moeite neemt dit met mij te delen. Zij is toch weer even bezig met mijn vak! Zelf heb ik de afbeelding geplaatst op mijn eigen facebookpagina en de studente getagd in het bericht. We zijn nu nog geen 24 uur verder en het bericht heeft 26 “likes”. Helaas heb ik geen inzage in hoe vaak het bericht gezien is maar wat me wel opviel is dat tussen de “likes” veel oud-studenten zitten die ondertussen op het HBO zitten maar mijn pagina nog steeds volgen.

Wat kan je als docent zoal met facebook doen:

  • Zet het huiswerk erop.
  • Geef roosterwijzigingen door.
  • Deel artikelen die je tegen komt.
  • Wens studenten succes met toetsen (voor welke toets dan ook).
  • Motiveer ze.
  • Help ze via facebook chat één op één als ze vragen hebben (over de stof of andere problemen).
  • Maak open of gesloten groepen aan waarin je heel specifiek informatie deelt met één klas en studenten elkaar vragen kunnen stellen over stof.

Bovenstaande lijst is verre van compleet maar het zijn wel de onderdelen die ik gebruik. Zorg er wel voor dat je privé en werk gescheiden houdt, zie hiervoor mijn blog docent 24/7. Leg ook aan studenten uit dat ze de mogelijkheid hebben om “vrienden” te worden of om je alleen maar te “volgen”. Zelf doe ik dit altijd in mijn eerste les en vertel ze dan ook dat als we “vrienden” worden op facebook, zij direct mijn berichten zien in hun tijdlijn maar ik ook de berichten die zij plaatsen. Bij “volgen” zien de studenten alleen mijn berichten in hun tijdlijn maar ik zie niet de berichten die zij plaatsen. Zelf had ik verwacht dat ik veel meer volgers zou krijgen dan “vrienden” maar nu na ruim twee en een half jaar blijkt dat maar 33% te zijn.

Ik hoor je denken, wat moet ik met al die onzinnige berichten van studenten waarin ze laten weten wat ze dit weekend gaan doen, hoe hun vakantie is, wat ze eten en wanneer ze gaan slapen…….. Nou niets of misschien toch wel? Het klopt dat als je als docent op facebook “vrienden” wordt met je studenten je dit soort berichten tegen komt, je hoeft ze echter niet te lezen. Wat dan wel jammer is is dat er een hoop informatie die van belang kan zijn bij de begeleiding van je studenten verloren gaat.

Zelf feliciteer ik altijd de jarigen via facebook maar ook met het behalen van hun rijbewijs of andere belangrijke gebeurtenissen. Ik bekijk facebook drie tot vier keer per dag. Het aantal nieuwe berichten is dan beperkt. Het leuke aan feliciteren en complimenteren via facebook is dat het zorgt voor een andere dynamiek in de klas. Studenten die je ‘s ochtends vroeg feliciteert komen anders je lokaal binnen. Ze waarderen je betrokkenheid!

Ik reageer niet tot nauwelijks op berichten van studenten maar het geeft vaak wel aanleiding tot coach-gsprekken. Studenten die op school vrolijk rond lopen blijken in werkelijkheid soms problemen te hebben. Deze uiten ze niet op school maar wel op facebook, op het moment dat ik me er zorgen over ga maken ga ik op school het gesprek aan. Ook negatieve uitlatingen over school of aan school gerelateerde zeken bespreek ik. Met studenten die mijn lessen vaak missen neem ik contact op via de chat functie om te vragen wat er is en of ik ze kan helpen. Telefoonnummers veranderen snel, op e-mail wordt vaak niet gereageerd maar via facebook chat heb ik eigenlijk altijd vrijwel direct contact. Soms schrikken studenten ervan maar ook hier waarderen ze het over het algemeen wel.

Voor mij is het ondertussen een informatiebron en communicatiemiddel met mijn studenten geworden die ik niet meer zou willen missen!

Facebook gebruik ik dus vooral voor en na de les. Wees je er wel van bewust dat niet alle studenten op facebook zitten en zorg ervoor dat zij over dezelfde informatie kunnen beschikken.

7 gedachtes over “Facebook: Voor, tijdens of na de les?

    1. Dank je wel voor je reactie Hans, ik heb je blog met interesse gelezen. Volgens mij steven we hetzelfde doel na. In contact staan met de leerlingen daar wij zij zich begeven. Zelf zie ik facebook niet als een noodzakelijk kwaad maar juist als een mogelijkheid om ze te bereiken daar waar ze al zijn. Niet alles wat de leerlingen posten is even interessant maar het levert inderdaad wel een hoop informatie waar je als docent en mentor mee aan de slag kan.

  1. Dag Ralf,

    Ik heb je facebookpagina eens bekeken, en ik zou nog een tip willen geven: maak er een ‘bedrijfspagina’ van. Voorbeeldje (ook shameless plug): https://www.facebook.com/conrad.dedocent . Leerlingen die de pagina een ‘ like’ hebben gegeven ontvangen updates in de timeline. Ik kan hun timeline niet zien, maar op mijn pagina kan ik alles kwijt wat je hierboven noemt. En nog beter: ik zie de statistieken, om er vervolgens achter te komen dat spontane foto’s het beste bekeken worden, instructiefilmpjes het slechtst… maar ik kan niet meer zonder mijn docentenfacebookpagina. Oud-leerlingen en anderen zijn welkom op mijn personlijke pagina.

    1. Hoi Conrad,

      Dank je wel voor de tip en de shameless plug 😉 Mooie site!

      Zelf heb ik bewust gekozen voor een “normale” pagina omdat ik juist ook de timeline van de studenten wil zien. Niet dat ik op alles reageer of dat ik alles wil weten maar het verschaft me wel informatie over mijn studenten. Op die manier kan ik ze ook een beetje “opvoeden” over wat je wel en niet op social media (moet) doen.

      Heb je mijn meest recente blog ook gelezen? https://www.ralfhillebrand.nl/social-media/facebook-maar-hoe-dan/

      Groet, Ralf

      1. Lopen we daarin uiteen in onze mening… Zoals ik altijd zeg tegen mijn leerlingen: ” ik volg je niet tot op het schoolplein, dus doe ik dat ook niet op de social media”. En met hun vragen omtrent mediawijsheid komen ze gelukkig wel bij me.

        1. Fijn dat ze met vragen in ieder geval komen. Ook ik leg duidelijk uit dat ze me ook alleen maar kunne volgen, echter nog nooit negatieve reacties of ervaringen gehad. Hoe dan ook, verschillende meningen houdt de discussie juist interessant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *