Geen ICT is geen optie!

technology_education

Nu ben ik geen historicus, dus exact weet ik het allemaal niet maar de boekdrukkunst is in het westen echt begonnen rond 1455. Tenminste, volgens dit artikel van Wikipedia. Het zal vervolgens vast nog een hele tijd geduurd hebben voordat het schoolboek zijn intrede deed maar ik kan me zo voorstellen dat het op weinig weerstand stuitte. Ondertussen weten we vaak niet meer wat we zonder boek zouden moeten als docent. De tijd om de boekenlijst samen te stellen is op dit moment bij mij op school weer aangebroken en als docenten maken wij de keuzes welke studieboeken onze studenten gaan gebruiken. We maken keuzes uit de aangeboden methodes en selecteren hieruit de, in onze ogen, beste.

Vervolgens gaan we, samen met de studenten, aan de slag. Boeken bieden een enorme bron van informatie en zijn nog steeds de backbone van het onderwijs. Als we over boeken praten weten we heel goed welke keuzes we maken en kunnen we vaak ook uitleggen waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. Dat er ook “slechte” boeken zijn en worden geschreven krijgt over het algemeen weinig aandacht. Kinderen groeien van jongs af aan op met boeken, worden voorgelezen, leren lezen en beleven hopelijk een hoop plezier aan het lezen.

Kinderen groeien ook van jongs af aan op met ICT, leren werken met ICT en beleven er hopelijk een hoop plezier aan. Als ik kijk naar mijn eigen dochter van bijna 4 weet zij ondertussen beter hoe de Ipad werkt dan mijn vrouw :-). Ze beleeft er ook een hoop plezier aan en wij als ouders proberen haar zo goed mogelijk daarin te begeleiden.

Maar dan op school, we worstelen met ICT. We weten niet goed welke keuzes we moeten maken voor onze studenten. We weten waarschijnlijk zelf niet welke keuzes we moeten maken. Het gaat snel, iedere dag komt er wel een app, site of toepassing bij en hierdoor hebben we het gevoel dat we overspoeld worden met mogelijkheden. Dat er iedere dag ook nieuwe boeken worden uitgegeven die interessant kunnen zijn voor ons vak negeren we echter met gemak.

Wat is er aan de hand. Met boeken voelen we ons vertrouwd. We weten wat we ermee kunnen en hoe we ermee moeten werken. Op het gebied van ICT zijn we onzeker en volgen we ook veel van wat er gebeurd. Zo haalde de app Gossup de afgelopen dagen het nieuws als pest app die verwijderd moet worden. Dat anoniem pesten al sinds jaar en dag gebeurd vergeten we even. De app is verwerpelijk en het probleem. Volgens mij is iedere app alleen maar een middel, ik wil het niet goed praten maar diegene die post is het probleem, niet de app.

De hoeveelheid aan mogelijkheden leidt al snel tot een information overload en keuzestress. Het resultaat is dat we vaak als school geen keuzes maken. Mijn pleidooi, máák keuzes, als docent of als school. Waar ga ik komend jaar mee werken? Er zijn zoveel mooie mogelijkheden. Als je gekozen hebt, laat de rest dan even aan je voorbij gaan en evalueer na verloop van tijd. Met de keuze van een boek of methodiek vorm je mede de student. Dit geldt net zo voor de keuze en toepassing van ICT. We hebben in het onderwijs een voorbeeldfunctie te vervullen.

Geen ICT is geen optie!

Inspiratie nodig? Kijk op de site van Ashwin Brouwer, social media in het mbo.

2 gedachtes over “Geen ICT is geen optie!

    1. Hoi Willem,
      Hoewel ik me er niet direct bewust van ben heeft jouw presentatie bij het Albeda college inderdaad geholpen bij het schrijven van mijn blog.
      Dank daarvoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *