Smartphones in de les? Een zegen!

In mijn laatste blog hield ik een kort pleidooi om vooral aan de slag te gaan met sociale en nieuwe media. Zelf ben ik er van overtuigd dat je door het inzetten van de diverse tools je studenten beter kunt bereiken en betrekken bij de les met uiteindelijk een beter leerresultaat als gevolg.

Regelmatig zijn er in mijn team discussies wat we moeten doen met smartphones tijdens de les. We hebben de tegenstanders (verbieden, telefoons uit en in de tas) en de voorstanders (gebruiken, als het om zinvolle toepassingen gaat). Het zal niemand verbazen dat ik tot de voorstanders behoor. Wat ik altijd interessant vind aan deze discussie is dat de tegenstanders vaak wel de collega’s zijn die tijdens vergaderingen niet zonder smartphone kunnen om maar te zwijgen van diegene die ook gewoon telefoontjes aannemen (maar dit geheel terzijde).

Waarom ik een voorstander ben? De smartphone is de digitale orde houder in de klas. Hoe oninteressant een les ook is, over het algemeen blijft een klas rustig. De studenten vinden hun afleiding namelijk op hun smartphone. Persoonlijk heb ik dit liever dan dat de proppen of stoelen door de klas vliegen. Het is wel moeilijker om te reflecteren, als de stoelen door het lokaal vlogen wist je als docent dat je les niet goed was…. Tegenwoordig kan je de vraag aan het eind stellen via mentimeter en weet je ook of de les boeiend was of niet. Tijdens momenten dat mijn klassenmanagement niet optimaal is, is de smartphone voor mij een zegen 🙂

Uiteraard is bovenstaande bijvangst maar als je je als docent stoort aan smartphones in je les zal je je eerst eens af moeten vragen of je lessen wel interessant genoeg zijn. Zoek het probleem eerst bij jezelf in plaats van bij de studenten en zijn / haar smartphone.

De smartphone is in mijn optiek toch echt een ontwikkeling die we moeten omarmen in het onderwijs. Als je kijkt naar de kracht en de mogelijkheden die tegenwoordig in een smartphone zitten zouden we onze studenten echt te kort doen als we deze wondertjes van de techniek gaan verbieden in de les. Uiteraard moet je goed nadenken over een zinvolle invulling. Er zijn echter zoveel apps waarmee je studenten effectiever en efficiënter kan leren werken, denk aan evernote voor aantekeningen, aan allerlei cloud toepassingen voor je bestanden zoals bijvoorbeeld dropbox. Gebruik de smartphone als scanner of als stemkastje. Laat ze samenwerken via WhatsApp of Google docs. Laten we ze leren er zo goed mogelijk mee om te gaan. Alle studenten (bijna alle) hebben een smartphone maar de kennis van wat ze ermee kunnen is over het algemeen vrij klein. Regelmatig lees ik op mijn facebookpagina berichten van studenten als “al mijn contacten kwijt, app je nummer”. Cloud diensten zijn dus nog niet echt ingeburgerd. Zoek de toepassingen die bij jou, je les en je studenten past en ga aan de slag!

4 gedachtes over “Smartphones in de les? Een zegen!

  1. Een smartphone is een aandachttrekker en een verslavend device.
    Maar ook hebben verschillende toepassingen ongekende mogelijkheden.

    Het positieve benadrukken voorkomt een conflictsituatie en stimuleert het verder ontwikkelen van leermethodes.

    Vriendelijke groet,

  2. Helemaal mee eens, Ralf.
    Een mooie toepassing vind ik ook audioboo, waarmee leerlingen geluidsopnames onder andere van zichzelf kunnen maken en aan de docent kunnen mailen. Die kan dan weer beoordelen en reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *