Weet jij wat ze zeggen?

vraagteken

Wat je ook vindt van sociale media, ze zijn er. Je kunt er als docent mee werken of niet, de keuze is aan jou. Ook als je het niet gebruikt wil je misschien wel weten wat er over jou of over je school gezegd wordt. Dan google je even, deed ik ook, inderdaad, deed.

Waarom ik mezelf niet meer google? Omdat er een betere oplossing is, namelijk coosto! Als ik mijn eigen naam in type in google krijg ik 3.780 resultaten terug! 3.780! Wat me altijd al opgevallen is, is het feit dat veel van deze resultaten voor mij niet relevant zijn. Om te beginnen kom ik mijn eigen facebook-, twitter-, en googleplusprofiel tegen. Vervolgens mijn eigen blogs en dan al heel snel de resultaten van mijn duitse naamgenoot waar ik niet zo heel veel aan heb. Wat er over mij gezegd of geschreven wordt kan ik niet zo heel snel en makkelijk vinden.

Vul ik mijn naam in op coosto dan krijg ik 3 resultaten terug. Dat is niet veel maar ze zijn wel relevant. Voordat ik hier verder op in ga even wat meer over coosto.com. Het is een Nederlands bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in social media monitoring. Sinds 11 juni hebben zij coosto open gelanceerd en daarmee is coosto voor iedereen te gebruiken. Uiteraard biedt de gratis versie minder opties en resultaten dan de betaalde maar het is een mooie aanvulling op de bestaande gratis mogelijkheden.

Mijn 3 resultaten komen door twee oorzaken. Ten eerste zoekt coosto open maar 30 dagen terug. Ten tweede heb ik gezocht op mijn naam, met spatie. Gebruik ik echter mijn twitternaam zonder @ dan komen er over de afgelopen 30 dagen 143 resultaten terug. Fijn is dat de volledige conversatie is in te zien en dat je vanuit coosto ook gelijk kan reageren op een tweet.

Echter voor mij zit de winst niet zozeer in twitter, via tweetdeck had ik dat stuk wel (goed) onder controle. Veel vrolijker word ik van de resultaten die hij terug geeft over facebook, pinterest enz. Mensen pinnen je, zetten links naar je site op facebook of googleplus zonder je te taggen. Dit is uiteraard niet erg, zelfs leuk (meestal), maar het is zinvol en nuttig om te lezen wat er geschreven word.

Coosto open is dus een basispakket waar vele opties uit zijn gehaald die in de betaalde pakketten wel zitten (logisch) echter één van de mooiste opties zit er wel in en dat is het instellen van e-mail alerts. Op je zoekopdracht kan je een alert instellen en je krijgt dan een mail als er nieuwe resultaten zijn. Top! Zo kun je de sociale media makkelijk monitoren zonder dat je er steeds aan moet denken en kom je berichten tegen die je anders nooit gezien had.

Er zitten meer opties in en ik hoor graag de ervaringen.

 

 

Een gedachte over “Weet jij wat ze zeggen?

  1. Thx Ralf. Interessante stap van Coosto. Ik ben zelf blij met Social Bro. Ik ben benieuwd hoe jij die email alerts ervaart. Krijg je daar niet teveel push berichten door?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *